Jag har _försökt_ nu närmaste tiden läsa till skrivningarna istället för att träna med hundarna. Därför har vi inte varit på träningar, och kommer inte nästa vecka heller att gå, förutom på onsdagen med Alli som annars håller på att bli galen.
Helt utan att träna har jag ändå inte lyckats vara. I synnerhet fjärrdirigering kan man ju bra träna inomhus. Vi har kommit så långt, att Alli på nära håll kan nästan utmärkt alla byten. Också från längre håll har vi tagit enstaka byten, och hon gör dem perfekt, men efter att jag varit mycket noga med att hon gör allt rätt, så är bytena aningen långsamma för att Alli är så noga med att inte göra något fel. Men det har tydligt blivit bättre, när hon börjar lita på att hon kan göra rätt, gör hon det också snabbare. Hon är nog en så fin hund :) Idag tränade vi för första gången inkallning med stopp liggande. Första stoppet blev hon så förvånad av att hon blev storögd i halvliggande ställning och stirra, men stannade på fläcken. Andra gången var ännu roligare, alla som sett hennes inkallning vet hur hon gör kenguruhopp medan hon springer. Så också inomhus fast jag bara var 7-8m borta, hon hoppade faktiskt ett ca 2m långt hopp så högt att hon nästan var med tassarna på spishöjd, och just då gav jag förstås kommandot och hon lade sig i luften och landade så :D Hon är nog den tokigaste hunden jag någonsin kommer att ha. Också märke har vi tränat. Rutans märken är på lande, skall försöka få dem därifrån så fort som möjligt. Idén är alltså att nu träna in vinnarklassens moment möjligast bra åt Alli, i november skall vi ännu tävla öppen, men sen tänkte jag nog fortsätta till vinnaren. Så just före provet i öppen tar vi och kollar de momenten, det är ju inget som skulle störa öppenklass i vinnare, och så har vi tid att träna vinnare (och elit) efter provet och kanske starta i vinnare i början av nästa år. I vinnare stannar vi bara tills den där första ettan, sedan upp i elit. Ja, det är alltså mina planer, få se vad Alli-token tycker om de planerna. Hon har kanske tänkt börja med sina helt egna spratt. Få se, alltid kan man drömma ;)

Med Micie har vi också tränat fjärrdirigering. Momentet är gånger fem i vinnarklass, så om vi får poäng i det i nästa prov, så fördubblar vi ju våra poäng ;D Det är liksom meningen med den träningen. Nog för att Micie inte ännu heller tycker det är så noga. Världen går ju inte under bara för att hon skulle röra sig lite bakåt, framåt eller kanske åt sidan, eller för att hon sitter istället för ligger? Hon är lite envis, men just därför är hon min egen kära Micie.

Jag har lite försökt skynda på Yras apportering, har tränat lite i smyg. Hon älskar att ta tag i saker, men förstår inte varför man skall sitta vid sidan av en människa och vänta på lov att släppa taget. Så vi har tränat lite från början. Hon bara sitter på sidan med träklossen i munnen, sedan har jag tagit några steg, och hon har igen fått godis för att med klossen i munnen ställa sig vid sidan o.s.v. Hon börjar förstå, spottar inte mer ut den genast när hon kommit i närheten av mig. Och hon älskar fortfarande att apportera :)